KLM gebruikt Matterport 3D scans van haar vliegtuigen om flexibele online training te verzorgen die de kosten en CO2-voetafdruk verlagen. Wereldwijd ziet de luchtvaartmaatschappij dat de virtuele tours van de vliegtuigen dagelijks meer dan 1.000 keer worden bekeken door grondpersoneel, cabinepersoneel en piloten, alsook passagiers.

 

Foto: Matterport, Inc. – 2022

 

Resultaten

Vermindering van de CO2-uitstoot en kosten dankzij meerdere versies van de digitale tweelingen van vliegtuigen voor vele virtuele trainingsdoeleinden, waardoor 104 digitale tweelingen gezamenlijk bijna 900.000 keer zijn bekeken en reisbewegingen van de bemanning zijn teruggebracht.

● Minder operationele gevolgen door directe mobiele toegang tot de digitale tweelingen tijdens pilootrondes vóór de vlucht

● Verbetering van de dienstverlening aan reizigers door zitplaatskeuzes te markeren, inclusief het promoten van upgrades voor cabine en hospitality

● Verkort de tijd om schoonmaakpersoneel in te werken en het opruimen van een nieuw vliegtuig met wel 30%

 

Trainingen verbeteren met digitale tweelingen

Laat het maar aan de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld over om te pionieren op het gebied van virtual en extended reality (VR en XR), technologieën die helpen haar activiteiten te verbeteren. KLM Royal Dutch Airlines, opgericht in 1919, vervoert jaarlijks miljoenen passagiers en tonnen vracht naar meer dan 160 bestemmingen over de hele wereld. 

Voordat een vliegtuig het luchtruim kiest, controleren het grondpersoneel, het cabinepersoneel en de piloten nauwgezet de checklists om er zeker van te zijn dat het klaar is voor gebruik. Duizenden keren per week traint KLM-personeel op de normen die gelden voor de vliegtuigen met behulp van Matterport digitale tweelingen van vliegtuigen, die gemakkelijk onderweg toegankelijk zijn vanaf elk mobiel apparaat of voor klassikale training op afstand op een computer. 

Chris Koomen, Virtual Reality Engineer en Specialist bij het KLM XR Center of Excellence, gebruikt de indrukwekkende beelden van het interieur en exterieur van vliegtuigen, gemaakt met Matterport Pro2 3D-camera’s, om personeelstraining te ontwikkelen die zowel handig als efficiënt is. Als voormalig vliegtuigmonteur startte Koomen in 2015 het eerste VR-team van KLM. Vandaag beheert het XR Center of Excellence van het bedrijf een bibliotheek van 104 digitale tweelingen die bijna 900.000 keer zijn bekeken, waaronder meerdere versies voor elk van de 14 typen Boeing-, Airbus- en Embraer-vliegtuigen die deel uitmaken van de KLM-vloot. 

Koomen had in 2017 net de eerste Pro2-camera van KLM aangeschaft en legde de cabine van een nieuw 787-straalvliegtuig vast toen hij de volgende dag aan boord vloog van een van de eerste vluchten van dat vliegtuig naar de Verenigde Staten. Het grondpersoneel uit Minneapolis had dit specifieke type vliegtuig nog nooit schoongemaakt, dus bij de landing liet Koomen hen de digitale tweeling zien met behulp van een tablet, mobiele telefoon en een VR-headset. Hij legde hen uit hoe je virtueel door het gangpad van de cabine kunt lopen en in fotorealistisch detail kunt zien waar de toiletten zich bevinden, welke compartimenten zijn aangewezen voor de opslag van tissuepapier, waar de service trolleys zijn opgeborgen, en nog veel meer.

“We kwamen er later achter dat de schoonmakers die avond 15 minuten sneller dan normaal klaar waren met hun werk, zonder dat ze die vliegtuiglay-out ooit eerder hadden gezien. En ze hebben geen fouten gemaakt”, zegt Koomen. “Eerst dachten we dat het toeval was, maar toen zagen we dat, elke keer als we de digitale tweeling gebruikten om bemanningen vooraf vertrouwd te maken, ze gemiddeld 30% sneller waren. Toen we dat potentieel inzagen, zijn we het programma gaan uitbreiden door een digitale tweeling maken van elk vliegtuigtype waarmee we vliegen.”

Een andere versie van de digitale tweeling wordt bijgehouden voor stewardessen, zodat zij kunnen bestuderen waar belangrijke veiligheids- en hospitality-items te vinden zijn op elk vliegtuig. Mattertags vermelden belangrijke items zoals het drop-down zuurstofsysteem, verlichting op vloerniveau, fotoluminescente vluchtwegstroken, de noodlichtschakelaar, rookdetectoren en brandblussers. Flight attendants die de door digitale tweeling navigeren voor training kunnen ronddraaien en zo de verschillende luiken te bekijken voor ijs, handdoeken, drank, bestek en voedsel. Zelfs een grote groep personeelsleden kan gelijktijdig door de smalle ruimtes manoeuvreren wanneer ze virtueel door de cabine bewegen, wat moeilijk is om in het echt te doen in een vliegtuig.

 

Foto: KLM Royal Dutch Airlines – 2022

 

Verbetering van de werkefficiëntie

Piloten kunnen op elk moment de digitale tweeling erbij pakken in hun dagelijkse pre-flight wandelingen rond een vliegtuig. Met Matterport technologie kan een piloot op de baan op afstand samenwerken met een ingenieur in het operations center, een webconferentie starten en een digitale tweeling op het scherm delen ter vergelijking, om een probleem te lokaliseren.

Koomen herinnert zich een vlucht die zich klaarmaakte om aan boord te gaan van Basel toen de piloot een, wat hij dacht, ongewoon geluid in de buurt van een motor waarnam. “Hij kreeg een technicus aan de lijn die hem kon helpen bij het identificeren van de apparatuur die het geluid maakte. Door direct de digitale twin op zijn mobiele toestel op te roepen, kon de piloot snel het koelsysteem van de avionica zien en samen met de technicus inzoomen om het probleem te bepalen en aan te pakken, zodat de operationele gevolgen beperkt bleven”, aldus Koomen.

Geplande opleidingen kunnen flexibeler worden georganiseerd wanneer online gebruik wordt gemaakt van digitale tweelingen van vliegtuigen. Cockpits die in 3D zijn vastgelegd, vormen een aanvulling op de vluchtsimulatoren en andere instructietechnologieën die piloten gebruiken. Bemanningsleden in opleiding kunnen hun klaslokaalwerk verrijken met virtuele bezoeken aan vliegtuigen op elk moment van de dag en rondlopen zo vaak als ze willen. “Ons digitale tweelingarchief is geweldig voor leren en retentie omdat het verrijkt wat onze medewerkers op papier leren. Ze kunnen visualiseren hoe het is om aan boord te zijn en werkprocessen beter internaliseren”, zegt Koomen.  

De aanpak elimineert rimpeleffecten op de vele middelen die worden beïnvloed door een fysiek bezoek aan een vliegtuig. “Met digitale tweelingen hoeven groepen stagiairs of andere bezoekers bijvoorbeeld het onderhoud van een vliegtuig in de hangar niet te verstoren, waardoor het sneller weer in gebruik kan worden genomen”, zegt Koomen.

Het bespaart ook op reiskosten voor grote aantallen medewerkers en stakeholders die anders naar KLM’s basis op Schiphol zouden moeten rijden of vliegen. Interne operationele kijkers maken dan ook een groot deel uit van de 1.000 dagelijkse bezoeken aan KLM’s online digitale tweelingcollectie.

Links naar de digitale tweelingen zijn opgenomen in KLM-handleidingen en in documentatie over vlootbeheer, zodat technische informatie up-to-date blijft. “Het is erg handig voor onze asset management processen om alle specificaties en andere geschreven informatie aan te vullen met rijke visuele gegevens van de digitale tweelingen van de vliegtuigen”, zegt Koomen.

Toen een team bezig was met het upgraden van de Wi-Fi-routers die KLM gebruikt voor een bepaald type vliegtuig, gebruikten de werknemers de digitale tweeling om de beste locaties voor de installatie te bepalen. “Met het meetinstrument dat in de Matterport digitale tweeling was geïntegreerd, kon het team op afstand metingen bevestigen en de plaatsingsbeslissingen optimaliseren, wat vooral waardevol was om het project op schema te houden tijdens het COVID-tijdperk”, zegt Koomen.

 

Zitplaatsen promoten bij reizigers

KLM-passagiers hebben ook toegang tot digitale tweelingen van vliegtuigcabines. Elke passagier die met KLM vliegt, kan een rondleiding krijgen door elk deel van de cabine om zijn ideale stoel te kiezen, het uitzicht uit de ramen ten opzichte van de vliegtuigvleugels te beoordelen en de directe toegang tot een gangpad vanuit elke business class-stoel te waarderen. Eén digitale Dreamliner-tweeling is bijzonder populair gebleken, met meer dan 70.000 views tot nu toe.

“Onze prachtige beelden van de Dreamliner-cabine tonen de extra waarde van onze comfortabele stoelen in business class, met individuele privacyschermen, stroom- en USB-aansluitingen en entertainmentsystemen van topklasse”, aldus Koomen. De Dreamliner digitale tweeling maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om te pronken met gastronomische business class maaltijden en een van de KLM Delftsblauwe miniatuurhuisjes, keramische afbeeldingen van levensechte, schilderachtige Nederlandse gebouwen en gevuld met Nederlandse jenever. De huisjes, die worden beschouwd als collector’s items, worden alleen weggegeven aan KLM’s intercontinentale business class-passagiers.

“De digitale tweelingen geven een prachtig kijkje in de verheven ervaring die onze business class gasten genieten, en onderstrepen tegelijkertijd wat een innovatieve luchtvaartmaatschappij KLM is”, aldus Koomen. “We hopen dat ze meer reizigers motiveren om met ons op inspirerende reizen te gaan.”

Wil je meer weten? Neem contact met ons op